۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۶

روایت عبدالوهاب المسیری از یهودیت به فارسی ترجمه شد

روایت عبدالوهاب المسیری از یهودیت به فارسی ترجمه شد

کتاب یهودی کیست اثر عبدالوهاب محمد المسیری پژوهشگر برجسته مصری در ایران ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر معارف به تازگی کتابی از عبدالوهاب محمد المسیری نویسنده مصری ضد صهیونیسم را با عنوان «یهودی کیست» منتشر کرده است که  در آن نویسنده سعی کرده با ارائه تاریخچه‌ای از پیدایش هویت‌های مختلف یهودی در دنیا به تبیین این مساله بپردازد که هویت امروزین یهود در سراسر دنیا ناشی از چند تفکر و چند تجمع زیستی در دنیا محسوب می‌شود.

نویسنده در این بخش از کتاب خود ضمن تعریفی از کیستی یهودیان به معرفی آنها از منظر ساختار ژئولوژی- تجمعی پرداخته و همچنین به معرفی تاریخچه هویت‌های یهودی تا عصر حاضر پرداخته است.

المسیری در ادامه این کتاب به موضوع تعریف دینی هویت‌ای یهودی علاقه نشان داده است و پس از آن به ترسیم نقشه جغرافیایی هویت‌های یهودی در عصر حاضر پرداخته است و موضوع این هویت‌ها در جوامع نوین غربی را نیز به صورتی مجزا و در قالبی مستقل مورد بررسی و توجه قرار داده است.

تعریف صهیونیسم از هویت یهودی و تناقض میان این تعریف با هویت واقعی یهود نیز از دیگر موضوعات قابل توجه این کتاب است. المیسری در ادامه کتاب خود را با پاسخ به این سوال به پایان می‌برد که در سال 1998 یهودی کیست.

المیسری در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: مساله تعریف یهودی، یک مساله دینی و سیاسی، بلکه مساله‌ای تعیین کننده است که به دیدگاه نسبت به جهان، خود، اساس جامعه و منابع مشروعیت آن توجه می‌کند. شاید بتوان گفت بزرگترین دلیلش این است که این مساله از زمان تاسیس صهیونیسم تاکنون میان آنان مطرح بوده و این روزها بار دیگر به طور جدی مطرح شده است، هر چند راه حلی برای آن پیدا نشده است.

در بخشی از فصل پایانی این کتاب با عنوان «در سال 1998 یهودی کیست» می‌خوانیم:

ایجاد دولت اسرائیل، تجسم رویای قدیمی توراتی یهود است؛ این در حالی است که خود جنبش صهیونیستی، جنبشی مذهبی نبود بلکه یک ایدئولوژی سیاسی سکولار به حساب می‌آمد و نیاکان بنیادگزار آن مانند  بن گوریون و ایجال آلون در زندگی خود ملحد و در طرز تفکرشان سکولار بودند. کوک این پدیده(پیمان دینی که به دست سکولارها محقق می‌شود) را «انشطاریه» می‌نامند. لذا در حالی که بنیادگریان این برچسب سکولاری بر دولت را رد می‌کند، اندیشه دولت یهود را می‌پذیرند، بر خلاف ناتوری کارتا که اندیشه دولت را از اساس رد می‌کند.

یادآوری می‌شود عبدالوهاب محمد المسیری در زمان حیات خود در دفاع از ارزش‌های اسلامی و مبارزه با اقدامات رگژیم صهیونیستی علیه اعراب، مقالات و کتاب‌های بسیاری نوشته که سرشناس‌ترین آنها «دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم» است که در سال 1383 از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های تاریخ خاوریمانه به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده است. از دیگر کتاب‌های وی می‌توان به «پایان تاریخ: آموزه بنیادین اندیشه صهیونیسم» نام برد که در آن به نقد کتاب پایان تاریخ فوکویاما پرداخته شده است.

کتاب یهودی کیست را درفتر نشر معارف با ترجمه اسماء خواجه زاده در 190 صفحه و قیمت 5200 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2376576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha